Dalida Kozlic (Bosnië)

Dalida Kozlic, wonend in Bosnië, is een rescuer in hart en nieren. Naast haar grote liefde voor dieren heeft ze zich als dierenrechten activiste en advocate ten doel gesteld om het leven van dieren in Bosnië te verbeteren. Hoewel Bosnië zeer goede wetten heeft ter bescherming van de dieren, worden deze vrijwel niet nageleefd, is er veel agressie en geweld naar dieren, en is verwaarlozing aan de orde van de dag. Dalida heeft van jongs af aan meegemaakt hoe de autoriteiten zich keer op keer schuldig maken aan dierenmishandeling. Het redden van dieren heeft zij dan ook via haar ouders met de paplepel ingegoten gekregen. Haar inspanningen die zij vandaag de dag voert om de lokale autoriteiten aan te spreken op het gebrek aan wettelijke zorg die zij dienen te geven aan zwerfdieren, worden haar niet in dank afgenomen, en de autoriteiten zetten haar en haar familie dan ook onder grote druk.

In 2018 is Dalida gestart met haar eigen opvangcentrum Usko’s Nest Dog Shelter op een stuk grond wat zij momenteel op basis van een huurkoop regeling in gebruik heeft. Voor deze tijd ving zij ook al vele honden op, maar moesten deze op betaalde fosterplekken ondergebracht worden, wat ontzettend veel kosten met zich mee bracht.

Nu de rescue goed en wel draait zijn de kosten voor betaalde fosters aanzienlijk gedaald, maar daarentegen zijn daar ook kosten bij gekomen.

Maandelijks heeft Dalida een kostenpost van ruim € 3600,- tot € 4000,- om de 140 dieren in de rescue, en de vele zwerfdieren die zij daarnaast nog voedt, te kunnen verzorgen. Deze kosten bestaan uit:

• Voerkosten: € ruim 600,- per week (goedkope brokken worden gemixt met natvoer, brood en rijst, maar er zitten ook veel oudere dieren, en dieren met medische achtergrond in de rescue, waarbij speciaal voer noodzakelijk is)
  • Dierenartskosten: € 180,- per week (uitgaande van de reguliere checkups, supplementen en medicatie, hier zitten geen onverwachte kosten voor acuut zieke honden bij, die kosten komen hier nog bovenop)
  • Energiekosten en vaste kosten voor onderhoud: € 400,00 per maand
  • Aanschaf van stro, voor het behaaglijk houden van de hokken: € 350,00 per maand
  • Het salaris van Vehid, de vaste werker die 6 dagen per week in dienst is: € 550,- per maand

De maandelijks terugkerende kosten voor voer en medicatie voor de vaste bewoners van de shelter probeert Dalida bijeen te krijgen middels adoptie op afstand. Samen met 2 Nederlandse dames werkt Dalida samen aan een eigen website voor Usko’s Nest Dog Shelter waar de honden op voorgesteld worden en waar je je kunt aanmelden om vaste sponsor voor een hond te worden.

We hopen dat we met ons netwerk een vaste groep donateurs voor Dalida bijeen kunnen krijgen, zodat de lasten wat verlicht kunnen worden, en de nood zo toch iets minder hoog wordt voor het bijeen krijgen van de wekelijks terugkerende hoge rekeningen.

Doneren kan rechtstreeks naar onze bankrekening IBAN: NL 43 SNSB 0787 4809 83 t.n.v. Stichting Save a Stray o.v.v. Hulp Dalida.
Of maak gebruik van onze Bunq-betaallink: https://bunq.me/StichtingSaveaStrayDalida